Jak na statistiky Facebooku?

Statistiky Facebooku 1. část – kde lze najít různé metriky

Kde získat přehled o tom, jak lidé reagují na naše příspěvky – a tedy nejčastěji text či text s obrázkem či odkaz na web apod.

Pro správce stránek jsou tu tři možnosti:

1) přímo u samotného příspěvku a dále pak v administrátorském rozhraní, které se nám nabízí v levé liště, a to buď

2) v Businness Suite nebo v

3) Creator Studiu nebo a stále také ještě pod nabídkou

4) Přehledy, která však zřejmě časem z rozhraní zmizí.

Facebook v současnosti poskytuje několik paralelních platforem – Business Suite, Creator Studio a Přehledy, které nabízejí v něčem společná čísla, jejich konkrétní nabídka se však liší. Více si o detailech řekneme níže.

Obecně se dá říci, že správce malé stránky nejvíce využije Creator studio, kde může vidět jak čísla, tak plánovat příspěvky.

To platí na přelomu let 2021/2022 a za rok a více může být nabídka rozhraní odlišná. Lišit se časem mohou i ukazatele, zatímco dříve bylo důležité Kolik lidí o tom mluví, dnes FB dává do popředí tzv. Zájem a nově také Skóre distribuce. Není to vždy totéž.

Čísla u příspěvku

Přímo u příspěvku vidí i běžní uživatelé, kolik lajků a dalších emotitlačítek (super apod.) příspěvek získal, kolik lidí jej sdílelo a kolik komentovalo. Tedy ty nejdůležitější informace, které jako správce FB stránky potřebujeme vědět. Říkají nám totiž, zda lidé vůbec reagují. A také jakým způsobem reagují (při živelních katastrofách to bude péče, ale mohou reagovat i nesouhlasně), zda mají zájem příspěvek sdílet u sebe na zdi a zda jej komentují.

Množství reakcí na příspěvek tj. to, čemu FB souhrnně říká Zájem zahrnuje počet lajků (respektive dalších tlačítek), sdílení, komentářů a kliknutí na příspěvek či odkaz. Tento zájem a jak rychle lidé reagují ovlivňuje algoritmy zobrazování, tedy kolika lidem se příspěvek zobrazí, což je další metrika, kterou FB ukazuje pod názvem Oslovení lidé, případně mluví o dosahu. Nutno říci, že to neznamená, kolik lidí tuto informaci opravdu i četlo či vnímalo, někdy přes daný příspěvek mohli jen rychle přeskrolovat. Nově u některých příspěvků FB zobrazuje Skóre distribuce, nicméně zatím je to metrika, jejímuž vyhodnocení nemá smysl věnovat čas.

Co si vzít z reakcí na příspěvek? Komentáře jsou čím dál vzácnější, važme si jich. Podobně i ochota sdílet příspěvek dál do své sítě je oceněním obsahu příspěvku. I lajky a smajlíci zvyšují šanci na vyšší míru zobrazení příspěvku. A bohužel to nemůžeme dohnat vlastními lajky stránky sami sobě.

Hodně komentářů neznamená vždy pozitivní reakce, můžete mít velmi zobrazovaný příspěvek s velkým množstvím komentářů a reakcí, ale pokud se jedná o příspěvek o dlouhodobé uzavírce knihovny a komentáře jsou hlavně naštvané reakce čtenářů, asi vás velký dosah příspěvku zrovna nepotěší. Druhý extrém žádné či naprosto minimální reakce jsou také špatně. Ovlivní dosah i následujících příspěvků. Pokud profil nebyl dlouhodobě funkční, nebo byl, ale získával málo reakcí, ovlivňuje to míru zobrazení i kvalitních příspěvků. Obecně emocionálně nabité, katastrofické, ale i roztomilé příspěvky budí víc reakcí, otázka je, zda si to přejeme. Pro správce je tak úkol, jak vyvážit obsah, který uživatele bude zajímat, který je informačně hodnotný a který také pobaví či zaútočí na emoce.

Business Suite

Nástroj směřovaný hlavně na správu reklam nabízí také kolonku Přehledy v levém sloupci (stejně jako další dva nástroje, takže se to snadno plete). Přehledy nám umožňují:
+nastavit si vlastní rozmezí období, pro které statistiky chceme
+zobrazí celkový dosah stránky a základní demografické údaje věk a pohlaví pro sledující/fanoušky
+zobrazí data i pro propojený Instagramový účet
+zobrazí data k reklamám
+zobrazí informace k příspěvkům a je možné je zde řadit podle více parametrů

V přehledech se k příspěvkům více dozvíme v části Obsah, kde jsou všechny příspěvky z daného období uvedeny včetně základních čísel a je možné je seřadit podle těchto různých parametrů, tedy nejen například podle Dosahu, ale i podle počtu komentářů apod. Určitá nevýhoda je zobrazení příspěvků v malém rámečku. Data je možná exportovat, jen export často bojuje s diakritikou, ale je v současnosti asi nejlepší export dat, co FB nabízí. Nejúspěšnější příspěvky jsou pak zobrazeny ještě nad tabulkou s ostatními příspěvky.

Creator Studio

Tento nástroj slouží především pro plánování příspěvků. Hodí se také pro práci s videi. Také zde najdeme v levém sloupci Přehledy, ale automaticky nás směřuje k přehledu videí, proto je pro obecný dosah stránky ještě zvolit pod Přehledy odrážku Přehled. Creator studio na první pohled zobrazuje víc celkových dat na jednom místě.

Přehledy v Creator Studiu umožňují:
+nastavit si vlastní rozmezí období, pro které statistiky chceme
+zobrazí celkový dosah stránky a detaily k souhrnným výkonovým ukazatelům (celkové počty komentářů apod.)
+zobrazí data i pro propojený Instagramový účet
+zobrazí více dat o přibývání či ubývání sledujících
+zobrazí informace k příspěvkům a je možné je zde řadit podle více parametrů
+nabízí srovnání s předchozím obdobím
+nabízí nástroje k vyhodnocení videí a příběhů (stories)
-nenabízí obecné sociodemografické údaje, více údajů o sledujících nabízí, ale často nezobrazí, protože počet zobrazení musí být vyšší

Creator Studio nabízí i data k jednotlivým příspěvkům. Ta ovšem nenajdeme v Přehledech ale v kolonce Zveřejněné. Výhodou je, že zde můžeme v odrážkách i jinde volit mezi různými typy příspěvků (fotky, živá vysílání, odkazy, stories, videa) a porovnávat si tedy výsledky různých typů příspěvků. Nevýhodou je, že kvůli metrikám musíme celkem nepohodlně rolovat doprava a nejde ani seřadit příspěvky podle různých parametrů. Podobně export dat je bohužel do podoby, která je nepoužitelná, nikoli kvůli formátu csv, ale kvůli podobě dat.

Videa v Creator Studiu

Protože video se stává čím dál důležitějším obsahem, právě zde najdeme velmi detailní statistiky ke všem i jednotlivým videím. Nabízí se nám pod Přehledy > Úspěšnost. Běžně FB nabízí u videí i pro uživatele viditelné číslo Zhlédnutí. To je oproti stejně pojmenované metrice na Youtube přitom číslo značně nadnesené. Ve skutečnosti se jedná o zhlédnutí 3 sekund videa, čili i krátké skrolování přes video je započítáno. Pro vyhodnocení videí je podstatnější metrika Zhlédnutí 1 minuty (samozřejmě u videí delších než 1 minuta). To už nám říká mnohem reálnější počet lidí, kteří videu věnovali pozornost (a je to zhruba desetina z počtu zhlédnutí). Ještě přesnější je čistý počet sledujících, tady vidíme, že číslo bývá ještě nižší, ale také proto, že se na naše videa dívají ti samí fanoušci.

O něco níže na té samé stránce najdeme detailní statistiku k jednotlivým videím, které lidé sledovali v daném období. Někdy se ukazuje, že i dříve publikovaná videa stále budí zájem. Opět, patrně nejvíc smysluplná metrika je Zhlédnutí 1 minuty videa.

Přehledy

Nástroj tradiční, který ovšem zřejmě bude výhledově ze strany FB nedostupný. Nevýhodou je, že nabízí výběr v intervalech 369, 90, 28, 7 dní, čili nikoli měsíčně, ale 28 dní. Což se v praxi pro zpracování například měsíčních reportů příliš nehodí. I když Přehledy automaticky nabízí srovnávání parametrů s předchozím stejně dlouhým obdobím.

Události

Sledování událostí v nějakém analytickém rozhraní nyní FB nepodporuje. Je možné kliknout na Události na úvodní správcovské stránce v levém menu a zobrazit si aspoň základní přehled. Bohužel celková čísla jsou značně ovlivněná tím, že jsou sesypané všechny události, ty které stránka založila, i kde byla přizvána jako spolupořadatel. Aspoň základní přehled je u jednotlivých událostí níže na stránce, kdy nás zajímá ani ne tak dosah, jako počet reakcí – tedy lidé, kteří zatrhli, že je akce zajímá nebo se jí plánují zúčastnit. Nevýhoda je opět rozhraní – scrolování ve více akcích je pomalé a není možné si akce seřadit podle odpovědí nebo dosahu. Také export není možný.

Autorka: Veronika Hyblerová Trachtová, Městská knihovna v Praze