Digitální technologie s sebou přináší příležitosti, ale také výzvy a rizika, a to jak na úrovni společnosti, tak jednotlivců. V souvislosti s rostoucím využíváním digitálních technologií a probíhající digitální transformací je klíčovým tématem rozvoj a posilování digitálních dovedností obyvatel. Zajištění přístupu ke vzdělávání v této oblasti je zásadní pro orientaci v digitálním prostoru, pro bezpečné a zdravé používání technologií i pro celoživotní rozvoj a uplatnění na pracovním trhu.
Zvyšování úrovně digitálních dovedností obyvatel EU si klade za cíl evropský program Digitální dekáda 2030 – do roku 2030 má být v rámci unie alespoň 80 % populace vybaveno základními digitálními kompetencemi a mělo by zde působit 20 milionů odborníků v oblasti informačních a komunikačních technologií.
V ČR upravuje tuto vzdělávací oblast Strategický rámec pro digitální vzdělávání. Tento strategický dokument se zaměřuje na koordinaci agend spadajících do oblastí digitálního vzdělávání na úrovni veřejné správy, výzkumné a vzdělávací sféry, ekonomických a sociálních partnerů, se zapojením soukromého i neziskového sektoru. Hlavní odpovědnost za rozvoj digitálního vzdělávání nese Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, které spolupracuje s dalšími ministerstvy a institucemi, včetně Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva průmyslu a obchodu, Digitální informační agentury a dalších partnerů.
Digitální vzdělávání je klíčovou součástí nově nastupujícího komunikačního tématu knihoven – Digitální gramotnosti v knihovnách, proto je užitečné se s tímto strategickým dokumentem seznámit a vycházet z něj při koncipování vzdělávacích programů určených jak knihovníkům, tak i široké veřejnosti.
Strategický rámec pro digitální vzdělávání: Digitální vzdělávání.
