Rubriky
Aktuálně Mediálka

Mediální setkání VII

Na Mediální gramotnost jakožto komunikační téma knihoven brzy naváže téma Digitální gramotnosti a současně s tím budou také naše Mediální setkání vystřídána setkáními digitálními (první z nich jste mohli zaznamenat již v tomto září). Ale jelikož se nám podařilo k Mediálce prozatím nevyčerpat všechny zajímavosti a projekty, které stojí za zmínku,  do konce tohoto roku můžete ještě dvě setkání očekávat.

Na třetím letošním setkání se můžete těšit na všehochuť toho, co nám prozatím unikalo. Martin Kožíšek nám řekne něco o aktivitách a materiálech, které ve prospěch bezpečnějšího internetu vznikly v Safer Internet Centru ČR. Edukativní projekt Kyber tabu nám představí jeho autorka Libuše Šmuclerová. Dozvíme se také něco o workshopech zaměřených na posilování mediální a informační gramotnosti od spolku Zvol si info. A o své zkušenosti z knihovny se s námi tentokrát podělí Markéta Holá Mišková z knihovny Doubravčice. Setkání uzavřeme hrou Dreamlike, která k tématu Mediální gramotnosti vznikla a o které nám toho poví víc Lenka Hanzlíková z Městské knihovny v Praze.

Kdy: 18. 10. od 10:00

Kde: online

Děkujeme všem za prezentujícím a posluchačům!

Program

  • Představení aktivit národního Safer Internet Centra — Martin Kožíšek

Safer Internet Centrum ČR je uskupení čtyř spolupracujících organizací (CZ.NIC, Linky bezpečí, Jednoho světa na školách a Dětského krizového centra), které se rozhodly spojit své síly, znalosti a dovednosti ve prospěch bezpečnějšího internetu pro děti a mládež. Jejich společná práce se opírá o tři pilíře: centrum prevence, helplinky a hotlinka pro hlášení nezákonného digitálního obsahu. V rámci této spolupráce vzniká celá řada osvětových, vzdělávacích materiálů, knih nebo audiovizuálních výstupů, které na setkání představí Martin Kožíšek.

Doporučené video od Kovyho k Radikálním algoritmům.

  • Kyber tabu — Libuše Šmuclerová

Kyber tabu je edukativní projekt zacílený na zvýšení mediální gramotnosti a především na pochopení chování online informačního prostředí. Z projektu vzešla tištěná publikace a série animovaných videí, která odpovídají na otázky týkající se přizpůsobivosti internetových reklam, jednoduchosti zneužití online prostředí, negativních zpráv a mnoha dalšího. Videa jsou určena pro všechny cílové skupiny a díky titulkům existují také v anglickém překladu, stejně jako celé webové stránky projektu, na kterých jsou videa dostupná ke zhlédnutí zdarma.
Projekt představí jeho autorka Libuše Šmuclerová, která má letité zkušenosti s prací v oblasti médií (působila např. jako programová a později generální ředitelka TV Nova nebo jako předsedkyně představenstva mediálního domu Czech News Center).

  • Zvol si info Denisa Kopecká

Zvol si info se zaměřuje na posilování mediální a informační gramotnosti a kritického myšlení ve společnosti. Pořádají interaktivní workshopy pro školy a knihovny, během kterých účastníky všech věkových kategorií učí jak se neztratit v informační záplavě a jak porozumět sociálním sítím. Kromě workshopů vytvářejí vzdělávací materiály, které poskytují vzdělavatelům, aby mohli dále rozvíjet mediální a informační gramotnost ve svých komunitách. Jejich misí je pomoci lidem lépe porozumět médiím a informacím, se kterými se denně setkávají.

Nabídka materiálů Zvolsi.info.

Prezentace ze setkání.

  • Příklad dobré praxe malých knihoven: knihovna Doubravčice — Markéta Holá Mišková

Markéta Holá Mišková v Obecní knihovně Doubravčice již čtvrtým rokem vede kroužek Minecraft Education Edition, ve kterém jsou také lekce týkající se mediálního vzdělávání. V rámci přibližování nových technologií do knihovny plánuje pořídit také virtuální realitu Oculus Meta 3. Navíc nedávno absolvovala Cyklus mediálního vzdělávání Nadace OSF a lekci, která v rámci cyklu vznikla, bude od ledna nabízet v besedách pro školy v Husově knihovně Říčany. Na setkání se s námi podělí o své zkušenosti, které dokazují, že zapojení do aktivity k tématu Mediální gramotnosti nejsou vyhrazeny jen pro krajské a větší knihovny, ale že se do jejich realizace dle svých možností mohou pustit i ty menší a malé.

Prezentace ze setkání.

Lekce pro předškoláky a žáky prvního stupně O červené karkulce, kterou paní Holá Mišková vytvořila v rámci Cyklu mediálního vzdělávání.

O inspirativním kroužku Minecraft Education Edition v knihovnách.

Průzkum digitální a mediální gramotnosti u příležitosti Jarního harfového koncertu s příčnou flétnou v Obecní knihovně Doubravčice.

  • Hra Dreamlike Lenka Hanzlíková

Hra Dreamlike vznikla jako jeden z výstupů projektu Mediální gramotnost v knihovnách a stojí za ní spolupráce týmu studentů oboru Nových médií Ústavu informačních studií a knihovnictví FF UK s Městskou knihovnou v Praze. Hra se hráčům snaží zábavnou formou přiblížit přístupy práce s informacemi a upozornit na potřebu kritického pohledu. Jednotlivé herní úseky jsou inspirované metodickou koncepcí 5 klíčových otázek mediální gramotnosti od JSNS. Vedle mediální gramotnosti v sobě hra obsahuje téma umělé inteligence a mix popkulturních a filozofických odkazů. Je tvořena hracími kartami a gamebookem, který hráče provádí příběhem zasazeným do prostředí záhadné futuristické knihovny. Určená je pro 1 nebo 2 hráče s odhadovanou dobou hraní 30-60 minut. Hra je pro všechny knihovny volně dostupná na webu doknihovny.eu, spolu s dalšími grafickými materiály k tématu Mediální gramotnosti. Můžete si ji stáhnout, vytisknout a umístit do knihovny nebo si ji zahrát online na doknihovny.eu/dreamlike.

Prohlédněte si prezentaci.

 

Chtěli byste si do knihovny objednat workshop nebo uspořádat jiné aktivity (nejen) k Mediální gramotnosti, ale máte pocit, že na ně nestačí váš rozpočet? 

Mnohé organizace nabízejí různé možnosti jak se dohodnout, např. skrze kofinancování. Nenechte se odradit a zkuste najít cestu.

Podívejte se také na dotace pro knihovny od Ministerstva kultury ČR. Programy na rok 2025 vyhlášeny.