Rubriky
Aktuálně Digitální gramotnost

Digitální služby státu v knihovnách: persony

Pro knihovny jako průvodkyně digitálních služeb státu je klíčové, aby rozuměly svým uživatelům i svým zaměstnancům a jejich potřebám. K tomu mohou sloužit různé metody a jednou z nich je tvorba person.

Co jsou to persony? Jsou to modelové osoby:

  • externí – přicházející do knihoven zvenčí (uživatelé, návštěvníci)
  • interní – lidé pracující v knihovnách

Při jejich vytváření se vyplatí vycházet z dat, rozhovorů s konkrétními lidmi a z pozorování v terénu. Modelové profily nám pomáhají lépe pochopit s kým jednáme, jaké problémy tato osoba řeší a jak designovat užitečné služby, které budou na její potřeby efektivně reagovat. Aktuálnost informací je potřeba pravidelně ověřovat, abychom zajistili, že odpovídají realitě. K pokrytí většiny potřeb obvykle stačí vytvořit 3 až 5 takových person / profilů.

Následující persony vypracovali členové pracovní skupiny Digitální gramotnost v knihovnách. Při tvorbě vycházeli z vlastních zkušeností a knihovní praxe. Každá persona má své jméno a vizuální ztvárnění (fotky byly vygenerované s využitím umělé inteligence), doplněné o demografické údaje (věk, rodinný status, profese), charakterové vlastnosti, digitální dovednosti a především popis potřeb, motivací, frustrací, očekávání a zkušeností s digitálními službami státu.


Modelové persony

Václav (návštěvník knihovny)

Kdo je:

  • 22 let
  • je absolventem VŠ, Bc. žurnalista
  • bydlí ve větším městě ve sdíleném bydlení
  • chodí na brigády (Starbucks apod.)
  • vlastní dotykový telefon

Co dělá:

  • zajímá se o kulturu / politiku
  • je bloger / vloger
  • je komunikativní
  • má rád společnost
  • je aktivista
  • zahlazuje digitální stopy

Co potřebuje / cítí:

  • potřebuje podporu na bydlení
  • chce se živit jako youtuber, chce být influencer
  • touží po praxi v redakci
  • rychle se učí
  • rád by dotahoval věci do konce
  • je kariérista
  • shání sponzory

Doporučení pro vzdělávání digitálních služeb státu:


Božena (čtenářka)

Kdo je:

  • motto “za chvilku mi to jede”
  • 65 let
  • pracující důchodkyně na částečný úvazek
  • vdaná
  • bydlí na vesnici v domku a
    dojíždí do města za prací (autobusem do textilky)
  • vlastní dotykový telefon

Co dělá:

  • stará se o zahrádku
  • věnuje se ručním pracím
  • tráví čas s vnoučaty
  • cestuje
  • chodí do divadla / kina, chodí do knihovny / půjčuje si knihy
  • používá Whatsapp / Messanger

Co potřebuje / cítí:

  • sociální kontakt (s rodinou)
  • využívat online nákupy
  • v digi oblasti potřebuje pomoc od dětí / vnoučat
  • dokáže si říct o pomoc

S paní Boženou si můžete díky kolegovi Tomáši Janderovi z knihovny AV ČR “popovídat” a vyptat se na její potřeby, zkusit jí nabídnout pomoc s využíváním digitálních služeb státu nebo dalších digitálních nástrojů.

Doporučení pro vzdělávání digitálních služeb státu:


Marie (knihovnice z malé knihovny)

Kdo je:

  • motto “tohle už pro nás není, to je pro mladé”
  • 68 let
  • bývalá učitelka, nyní důchodkyně
  • bydlí na vesnici v rodinném domě se zahradou
  • má pasivního manžela / případně je vdova
  • má konzervativní přístup ke knihovnictví, knihovním službám
  • nechce vzdělávat sebe ani ostatní

Co dělá:

  • má vnoučata a staré rodiče
  • věnuje se čtení, práci na zahradě a ručním pracím
  • počítač ovládá na základní uživatelské úrovni
  • nepoužívá sociální sítě

Co potřebuje / cítí:

  • sociální kontakt
  • obavy z moderního světa
  • strach z toho, že bude nahrazena
  • potřebu jednoduchých informací
  • preferenci fyzického vzdělávání (kontinuálně, v krocích)

Doporučení pro vzdělávání digitálních služeb státu:


Aleš (knihovník)

Kdo je:

  • motto “to bude dobrý”
  • vystudoval ÚISK, KISK
  • má přítelkyni a psa
  • bydlí v podnájmu ve větším městě
  • má nižší příjem
  • pracuje v knihovně, v jiných oborech si neumí / nechce najít uplatnění
  • práce v knihovně jako “důsledek” čtení, je to rodinná “anamnéza”
  • je lektorem IT + DIGI dovedností

Co dělá:

  • fotografuje, věnuje se 3D tisku
  • věnuje se cyklistice, turistice
  • čte e-knihy
  • má YouTube kanál, Instagram, Facebook
  • je technologicky zdatný informatik

Co potřebuje / cítí:

  • podporu ze strany vedoucího
  • starší kolegové jej podporují (jsou rádi, že to nemusí dělat oni)
  • frustraci – věci nefungují, jak si představuje
  • frustraci jak starší generace (70+) pracuje s informacemi (řetězáky, dezinfo)
  • radost že pomáhá, společenská prospěšnost

Doporučení pro vzdělávání digitálních služeb státu:


Alena (knihovnice)

Kdo je:

  • motto “ještě mám do důchodu 20 let…”
  • 45 let
  • matka dvou již starších děti
  • manžel zastává dobrou pracovní pozici
  • pracuje ve středně velké knihovně ve službách
  • v zaměstnání cítí tlak na zastupitelnost, flexibilitu

Co dělá:

  • čte
  • chodí ráda za kulturou a do přírody
  • používá Facebook
  • je pokročilým uživatelem (problémy s KyBe, učí se od vlastních dětí)

Co potřebuje / cítí:

  • únavu, přetížení
  • nadšení
  • ví, že se potřebuje vzdělávat, ale nemá na to “kapacitu”
  • vyhovuje jí kombinovaná výuka a kvalitní materiály
  • uvítala by podporu zřizovatele (peníze, pomoc)
  • hledá oporu v knihovnických strukturách

Doporučení pro vzdělávání digitálních služeb státu: