Pro knihovny jako průvodkyně digitálních služeb státu je klíčové, aby rozuměly svým uživatelům i svým zaměstnancům a jejich potřebám. K tomu mohou sloužit různé metody a jednou z nich je tvorba person.
Co jsou to persony? Jsou to modelové osoby:
- externí – přicházející do knihoven zvenčí (uživatelé, návštěvníci)
- interní – lidé pracující v knihovnách
Při jejich vytváření se vyplatí vycházet z dat, rozhovorů s konkrétními lidmi a z pozorování v terénu. Modelové profily nám pomáhají lépe pochopit s kým jednáme, jaké problémy tato osoba řeší a jak designovat užitečné služby, které budou na její potřeby efektivně reagovat. Aktuálnost informací je potřeba pravidelně ověřovat, abychom zajistili, že odpovídají realitě. K pokrytí většiny potřeb obvykle stačí vytvořit 3 až 5 takových person / profilů.
Následující persony vypracovali členové pracovní skupiny Digitální gramotnost v knihovnách. Při tvorbě vycházeli z vlastních zkušeností a knihovní praxe. Každá persona má své jméno a vizuální ztvárnění (fotky byly vygenerované s využitím umělé inteligence), doplněné o demografické údaje (věk, rodinný status, profese), charakterové vlastnosti, digitální dovednosti a především popis potřeb, motivací, frustrací, očekávání a zkušeností s digitálními službami státu.
Modelové persony
Václav (návštěvník knihovny)
Kdo je:
- 22 let
- je absolventem VŠ, Bc. žurnalista
- bydlí ve větším městě ve sdíleném bydlení
- chodí na brigády (Starbucks apod.)
- vlastní dotykový telefon
Co dělá:
- zajímá se o kulturu / politiku
- je bloger / vloger
- je komunikativní
- má rád společnost
- je aktivista
- zahlazuje digitální stopy
Co potřebuje / cítí:
- potřebuje podporu na bydlení
- chce se živit jako youtuber, chce být influencer
- touží po praxi v redakci
- rychle se učí
- rád by dotahoval věci do konce
- je kariérista
- shání sponzory
Doporučení pro vzdělávání digitálních služeb státu:
- e-learningové kurzy na osveta.gov.cz
- informace na webech a portálech jednotlivých služeb státu: https://www.identita.gov.cz/, https://portalobcana.gov.cz/, https://info.mojedatovaschranka.cz/info/cs/, https://edoklady.gov.cz/
Božena (čtenářka)
Kdo je:
- motto “za chvilku mi to jede”
- 65 let
- pracující důchodkyně na částečný úvazek
- vdaná
- bydlí na vesnici v domku a
dojíždí do města za prací (autobusem do textilky) - vlastní dotykový telefon
Co dělá:
- stará se o zahrádku
- věnuje se ručním pracím
- tráví čas s vnoučaty
- cestuje
- chodí do divadla / kina, chodí do knihovny / půjčuje si knihy
- používá Whatsapp / Messanger
Co potřebuje / cítí:
- sociální kontakt (s rodinou)
- využívat online nákupy
- v digi oblasti potřebuje pomoc od dětí / vnoučat
- dokáže si říct o pomoc
S paní Boženou si můžete díky kolegovi Tomáši Janderovi z knihovny AV ČR “popovídat” a vyptat se na její potřeby, zkusit jí nabídnout pomoc s využíváním digitálních služeb státu nebo dalších digitálních nástrojů.
Doporučení pro vzdělávání digitálních služeb státu:
- e-learningové kurzy na osveta.gov.cz
- grafický přehled https://koncepce.knihovna.cz/wp-content/uploads/2025/01/e-gov-manual-knihovny.pdf
- kurzy a e-learningové vzdělávání Digitální odysea
Marie (knihovnice z malé knihovny)
Kdo je:
- motto “tohle už pro nás není, to je pro mladé”
- 68 let
- bývalá učitelka, nyní důchodkyně
- bydlí na vesnici v rodinném domě se zahradou
- má pasivního manžela / případně je vdova
- má konzervativní přístup ke knihovnictví, knihovním službám
- nechce vzdělávat sebe ani ostatní
Co dělá:
- má vnoučata a staré rodiče
- věnuje se čtení, práci na zahradě a ručním pracím
- počítač ovládá na základní uživatelské úrovni
- nepoužívá sociální sítě
Co potřebuje / cítí:
- sociální kontakt
- obavy z moderního světa
- strach z toho, že bude nahrazena
- potřebu jednoduchých informací
- preferenci fyzického vzdělávání (kontinuálně, v krocích)
Doporučení pro vzdělávání digitálních služeb státu:
- účast na kurzu eKnihovník
- e-learningové kurzy na osveta.gov.cz,
informace na koncepčním webu koncepce.knihovna.cz
Aleš (knihovník)
Kdo je:
- motto “to bude dobrý”
- vystudoval ÚISK, KISK
- má přítelkyni a psa
- bydlí v podnájmu ve větším městě
- má nižší příjem
- pracuje v knihovně, v jiných oborech si neumí / nechce najít uplatnění
- práce v knihovně jako “důsledek” čtení, je to rodinná “anamnéza”
- je lektorem IT + DIGI dovedností
Co dělá:
- fotografuje, věnuje se 3D tisku
- věnuje se cyklistice, turistice
- čte e-knihy
- má YouTube kanál, Instagram, Facebook
- je technologicky zdatný informatik
Co potřebuje / cítí:
- podporu ze strany vedoucího
- starší kolegové jej podporují (jsou rádi, že to nemusí dělat oni)
- frustraci – věci nefungují, jak si představuje
- frustraci jak starší generace (70+) pracuje s informacemi (řetězáky, dezinfo)
- radost že pomáhá, společenská prospěšnost
Doporučení pro vzdělávání digitálních služeb státu:
- seminář Digitální služby státu v knihovnách
- informace na koncepčním webu koncepce.knihovna.cz
- online Digitální setkání pro knihovníky
Alena (knihovnice)
Kdo je:
- motto “ještě mám do důchodu 20 let…”
- 45 let
- matka dvou již starších děti
- manžel zastává dobrou pracovní pozici
- pracuje ve středně velké knihovně ve službách
- v zaměstnání cítí tlak na zastupitelnost, flexibilitu
Co dělá:
- čte
- chodí ráda za kulturou a do přírody
- používá Facebook
- je pokročilým uživatelem (problémy s KyBe, učí se od vlastních dětí)
Co potřebuje / cítí:
- únavu, přetížení
- nadšení
- ví, že se potřebuje vzdělávat, ale nemá na to “kapacitu”
- vyhovuje jí kombinovaná výuka a kvalitní materiály
- uvítala by podporu zřizovatele (peníze, pomoc)
- hledá oporu v knihovnických strukturách
Doporučení pro vzdělávání digitálních služeb státu:
- seminář Digitální služby státu v knihovnách
- e-learningové kurzy na osveta.gov.cz
- informace na webech a portálech jednotlivých služeb státu: https://www.identita.gov.cz/, https://portalobcana.gov.cz/, https://info.mojedatovaschranka.cz/info/cs/, https://edoklady.gov.cz/
- online Digitální setkání pro knihovníky
- informace na koncepčním webu koncepce.knihovna.cz




