Knihovny rozvíjí všech 8 klíčových kompetencí pro celoživotní učení v rámci Evropského referenčního rámce.
Jejich plné znění naleznete zde. Níže je uveden stručný výtah z náplně jednotlivých kompetencí, vztažený k aktivitám knihoven.
Kompetence v oblasti gramotnosti
- rozvoj čtenářství
- informační gramotnost (schopnost rozlišovat a používat různé druhy zdrojů, vyhledávat, shromažďovat a zpracovávat informace)
- schopnost vést kritický a konstruktivní dialog
- smysl pro estetické kvality
Jazyková kompetence
- výuka cizích jazyků
- propojování kultur
- znalost společenských zvyklostí, kulturních aspektů a jazykové rozmanitosti
- smysl pro kulturní rozmanitost a zájem o různé jazyky a interkulturní komunikaci a zvídavost
- respekt k mateřskému jazyku příslušníků menšin a/nebo osob s přistěhovaleckým původem
Matematická kompetence a kompetence v oblasti vědy, technologií a inženýrství
A. Matematická kompetence
- doučování matematiky
- finanční gramotnost (používání základních matematických principů a postupů v každodenních situacích doma a v práci)
- respektování pravdy a ochota hledat odůvodnění a hodnotit jejich platnost
B. Kompetence v oblasti vědy
- přírodovědné kroužky
- vědecké kroužky
- makerspace a dílny (schopnost používat a ovládat technologické nástroje a stroje a vědecké údaje k dosažení určitého cíle nebo rozhodnutí či závěru na základě důkazu)
- udržitelnost v knihovnách (…vyžadují pochopení změn způsobených lidskou činností a občanskou odpovědnost každého jedince, porozumění dopadu vědy, technologií, inženýrství a lidských činností obecně na přírodu, zájem o etické otázky a podpora bezpečnosti i udržitelnosti z hlediska životního prostředí, zejména v případě vědeckého a technologického pokroku ve vztahu ke své vlastní osobě, rodině, komunitě a celosvětovým problémům)
Digitální kompetence
- výuka práce na PC
- programování
- tvorba digitálního obsahu (YouTubering, apod.)
- umělá inteligence, robotika
- bezpečnost na internetu
- kybernetická bezpečnost & fakenews (přistupovat kriticky k platnosti, důvěryhodnosti a dopadu informací a údajů zpřístupněných digitálně)
Personální a sociální kompetence a kompetence k učení
- U3V
- vzdělávací cykly
- osobní rozvoj, rozvoj kompetencí
- zdraví (podporovat svou fyzickou a psychickou pohodu)
- životní styl
- spolupráce, vztahy (pracovat s ostatními konstruktivním způsobem, soucítit a zvládat konflikty)
Občanská kompetence
- porozumění sociálním, ekonomickým a politickým pojmům a strukturám, jakož i celosvětovému vývoji a udržitelnosti (připravenost převzít odpovědnost za stav životního prostředí)
- povědomí o cílech, hodnotách a politikách sociálních a politických hnutí a udržitelných systémů, zejména ohledně změny klimatu a demografických změn na celosvětové úrovni a jejich základních příčin
- znalost evropské integrace, jakož i povědomí o rozmanitosti a kulturní identitě v Evropě a ve světě
- efektivně se spolu s ostatními zapojit do činností ve společném nebo veřejném zájmu (ochota podílet se na demokratickém rozhodování na všech úrovních a rovněž občanské aktivity)
- konstruktivní účast na místních aktivitách
- mediální gramotnost a fakenews (přístup jak k tradičním, tak i k novým formám médií, kriticky jim porozumět a reagovat na ně
- podporu sociální a kulturní rozmanitosti, rovnost žen a mužů a sociální soudržnost
Kompetence k podnikavosti
- schopnost využívat příležitosti a nápady a vytvářet z nich hodnoty pro ostatní
- schopnost spolupracovat s ostatními s cílem plánovat a řídit projekty, které mají kulturní, společenskou nebo komerční hodnotu
- …založeny na tvořivosti, která zahrnuje představivost, strategické myšlení a řešení problémů
- rozumět ekonomii a sociálním a ekonomickým příležitostem a výzvám, jimž čelí zaměstnavatel, organizace či společnost
schopnost činit finanční rozhodnutí týkající se nákladů a hodnoty
Kompetence v oblasti kulturního povědomí a vyjadřování
- místní kultura, vztah k místu
- vybrané cestopisné přednášky / besedy
- festivaly, koncerty, divadla, film, výstavy, apod.
- kroužky kresby, psaní, focení, apod. (schopnost zapojit se do tvůrčích procesů, a to jak individuálně, tak i kolektivně)
- znalost místních, národních, evropských a globálních kultur a projevů, včetně jejich jazyků, dědictví, tradic a kulturních produktů
- pochopení různých způsobů sdělování myšlenek mezi tvůrcem, účastníkem a publikem ve formě psaných, tištěných a digitálních textů, divadla, filmu, tance, her, umění a designu, hudby, rituálů a architektury, jakož i hybridních forem